søndag 19. juni 2011

DLD, overvåking her kommer vi!


Da har altså stortinget prestert å vedta DLD, og det er kanskje ikke så rart at ikke-datakyndige politikere går inn for dette etter den massive propagandaen vi har blitt utsatt for i forkant.
Det er veldig få som kan svare "Nei" på spørsmål om det ikke er verdt det hvis vi kan stoppe pedofile og spare barn fra å bli seksuelt misbrukt, eller hvis vi kan stoppe terrorister og spare liv.
Problemet er bare at DLD er ubrukelig til disse tingene!
DLD er latterlig lett å omgå hvis man har noe å skjule, resultatet er at det er mannen i gata som tror han ikke har noe å skjule som faktisk vil bli overvåket!
Det eneste som er vanskelig å gjemme seg fra er sporing av hvor man er ved hjelp av mobiltelefonen, men å forhindre at DLD-verktøyene får logget hva slags data man sender hvor og hvem man kommuniserer med på nett er bare et google-søk unna, selv for folk med rimelig lav nerde-faktor!
DLD omfatter ikke MSN, Skype, FB-chat eller andre chat-tjenester, det omfatter ikke hotmail, gmail eller andre online mail-tjenester (Utover, i begge tilfeller, å konstantere at, jo der var han koblet til msn/fb/hotmail/gmail, ingen info om hva du gjør der) og det er forbannet enkelt å omgå hele direktivet ved å kjøre all trafikk gjennom en VPN-tjeneste utenfor EU.
Jeg setter nå opp Strong-VPN på routeren her hjemme slik at all trafikk ut og inn av heimen blir kryptert (hardt) og routet ut av EU/EØS før den går til destinasjonen.
39kr i måneden kan jeg leve med for denne tjenesten.


Dette gjør jeg ikke fordi jeg har noe å skjule, jeg er jo faktisk en av de få som ikke engang laster ned musikk eller film fra nett fordi jeg er prinsipielt imot det, men fordi historien har lært oss en ting med stor sikkerhet: OVERVÅKING VIL FØR ELLER SIDEN BLI MISBRUKT! UTEN UNNTAK!
Dette er en av tingene jeg kan gjøre for å protestere mot DLD: Før hadde dere (altså myndighetene) muligheten til å hente ut informasjon om min trafikk fra forskjellige leverandører hvis det var mistanke om at jeg hadde gjort noe galt, nå som dere systematiserer og sentraliserer denne informasjonen for lettere å kunne overvåke nekter jeg dere kategorisk innsyn i noe som helst av min trafikk, uavhengig av hva dere måtte innbille dere at jeg gjør på nett.
Hvis det er noen som tror at politiet sitter på verktøy til å dekryptere 2048-bits SSL tar de nemlig skammelig feil.

Så i mitt tilfelle er resultatet av DLD at jeg gjør det pokker så mye vanskeligere for noen som helst å finne ut noe som helst om hva jeg gjør på nett, bevisstgjøring heter det visst, er det noen som tror at folk som virkelig har noe å skjule (pedofile, terrorister, mafia what ever) ikke også blir bevisstgjort på at nå er det på tide å skjule sine spor bedre på nett?
Eller som tror at de er så innst inn i hampen inkompetente at de ikke klarer å google "anonymisering internett"?

Jeg spår at resultatet av DLD blir at alle som virkelig har noe å skjule vil skjule seg MYE bedre enn før ved hjelp av proxy/vpn/kryptering og at de eneste som virkelig blir overvåket er mannen i gata, som tror han ikke har noe å skjule.

Hvis andre har lyst til å være med å protestere ved å kryptere all trafikk og trenger hjelp til å sette det opp skal jeg fanden spare meg gjøre det pro bono, bare send meg en melding så skal jeg hjelpe deg å sette det opp gratis!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar