søndag 19. juni 2011

Ulver er skumle dyr...


Det er jo ikke rart at folk er redd for ulv ute i marka, det ble jo dokumentert angrep mot et barn her i landet så sent som i 1805 eller deromkring!
Men elg, som faktisk har angrepet folk jevnlig, og dreper folk i trafikken rett som det er, nei den er vi ikke videre redd. Farene for å bli drept i en bilulykke i forbindelse med elg eller rådyr er vel astronomisk mye høyere enn faren for å bli tatt av ulv.
At folk til stadighet blir skambitt av bikkjer gjør ikke at folk skriker opp om å utrydde Golden Retriever.
Hallo, har du sett statistikken for hundeangrep av Golden Retrievere eller?
I forhold til muligheten for å bli tatt av ulv er det jo nesten en statistisk sikkerhet at man vil bli skamfert av en Golden Retriever et par ganger i løpet av livet.
Men de parogførti ulvene her i landet, ja de er dritfarlige!!
Men, så klart, ser vi på hva ulven spiser av sau og reinsdyr (i følge erstatningskrav fra bøndene) så skjønner vi jo at de få ulvene vi har er på størrelse med vogntog, og en ulv på 50 tonn skjønner jeg at folk synes er skummelt....

For i 2010 hadde rovdyra bare i Hedmark forsynt seg av 9 150 sau!
Gaupe: 99 sau og 678 lam.
Jerv: 415 sau og 2.472 lam.
Bjørn: 1.560 sau og 1.563 lam.
Ulv: 99 sau og 646 lam.
... Kongeørn: 7 sau og 682 lam.
Uspesifisert: 250 sau og 679 lam.
Totalt: 2.430 sau og 6.720 lam.

Mao har alle Norges ulver tatt mer enn 17 sau hver bare i Hedmark siste år. I tillegg kommer all sauen de har spist i de andre 18 fylkene, samt alt de har hivd innpå av villrein, elg, hare, rådyr og jaktbikkjer. Man sier ikke sulten som en ulv for ingenting. Kongeørnen må skjerpe innsatsen litt, men ellers synes jeg rovdyra må være i god form for å rekke over alt.
Ihvertfall med tanke på at de (ifølge erstatningskrav) glefsa i seg 47 424 tamrein bare i Finnmark.

De erstatningstallene forteller meg at vi ikke trenger å gå ut i skogen for å skyte rovdyr, det burde holde å sikte mot skogen, hvis ulven ute i det fri er på størrelse med den jeg så i dyreparken forrige dagen må det jo være temmelig tett av dem....eller så er det 42 stykker som vi egentlig har på størrelse med vogntog, som sagt...

Det ble observert ulv 2KM fra utgangsdøra mi, skulle jeg da nekte ungene å gå i skogen? Mulig, men ikke på grunn av ulven, jeg er mye mer bekymra for folk som går med bikkjer løst, jeg er faktisk mer bekymra for hva de kan møte av mennesker i skogen, ulven er så langt ned på bekymringslista mi at jeg ikke ser den med kikkert engang!

Hvis vi skal utrydde alle dyr som er like farlige som (eller farligere) enn ulven kan jeg fort ramse opp et lite knippe som er høyere opp på lista enn ulv: Elg, rein, hjort og lignende koster liv i trafikken hvert år.
Hunder skader mennesker hvert år.
Folk dør av flått-bitt hvert år.
Sau forårsaker trafikkulykker hvert år.
Katter har kostet liv med jevne mellomrom ved å legge seg på sovende spedbarn.
Hester skader mennesker hvert år.
Kyr skader mennesker med jevne mellomrom.
Vesla har blitt bitt av en tam ilder, alle har enellerannen gang blitt bitt av et hamster, en kanin eller lignende.
Ekorn blir det stadig rapportert om angrep fra, og de er noen hissige jævler med skarpe tenner!
Tror egentlig det kommer til å bli ganske ensomt før vi er ferdige med å utrydde alt som er farligere enn ulv!

Å være livredd for ulv blir litt som å ha flyskrekk; Ja, jeg skjønner at det kan være skremmende, men innerst inne veit vi pokker så godt at det ikke er spesielt farlig.

Skal man slutte med alt som er farligere enn å ferdes i områder med ulv må vi i allefall se å slutte å kjøre bil!
Spør meg, det har jeg smertelig erfart!


(2. avsnitt (faktatall) og mesteparten av 3. avsnitt er skrevet av Kyrre Linné Kausrud og skamløst kopiert av meg)

2 kommentarer:

  1. Leste den, som kom opp på siden min på FB. Jævlig riktig og bra skrivi.

    Iflg alle "tamme" dyr som blir rovdyrtatt i Norge, skal hvert rovdyr spise 17 kg hver dag, gjennom hele året. Det er tallene som speider seg til rovdyrerstattningene.

    Som du sier. Det er farlig å være menneske, men det er ennå farligere å være rovdyr.

    Mvh
    Kjetil Nilsen
    Hønefoss

    SvarSlett
  2. 1. Digger at du har blogg Sturla �� det hadde jeg aldri trodd om deg ��

    2. Jeg blir skikkelig glad når jeg leser dette innlegget!!
    Jeg kommer til å dele det.
    Vi er veldig enige i denne saken, å det er jeg glad for ��

    SvarSlett