søndag 19. juni 2011

Om å stoppe Norge for å få ned bensinprisen.


"Bensin har alltid vært dyrt, men nå, NÅ, er den blitt så hinsides dyr at vi må gjøre noe!"

Høres det kjent ut?
Det er flere grupper her inne (på facebook, dette ble egentlig skrevet som et notat) som hyler etter billigere bensin, for NÅ har det virkelig tatt av prismessig....
Men har det egentlig det?
Og når man først snakker om prisen på bensin kommer folk inn på veistandarder og så er hylekoret virkelig igang om "Bare en brøkdel av vegavgiften går til veg!", "Det er en skam at vi har dårligere veier enn Sverige og Danmark!", "Det brukes knapt penger på veg i det hele tatt!" Osv osv osv sov zzzzzzzzzzzzzzz
Hørt det før?
Helt sikkert, du har nesten garantert sagt det før også, men la oss nå for en gangs skyld titte på litt fakta, jeg veit at det å få satt ting litt i perspektiv fort kan ødelegge litt av moroa med å sutre og klage, men allikevel...

Bensinprisen
Bensinen har, sammenlignet med gjennomsnittlig timelønn, blitt billigere og billigere i 40 år.
Vi har altså råd til å kjøpe mer og mer bensin for en timelønn og i tillegg bruker bilene mindre og mindre.

Sett i forhold til hvor mye vi tjener har Norge faktisk en av de laveste bensinprisene i Europa!
Svenskene har råd til en god del mindre bensin pr timelønn enn oss nordmenn, men vi er flinke til å sutre her på berget..
Få det inn en gang for alle: Bensin er dyrt, men det er faktisk BILLIGERE i Norge enn de fleste andre steder.

Vei og veistandard
Jada, det er en del veier i dette landet som er langt fra optimalt vedlikeholdt, og jeg har selv irritert meg over dette mange ganger, men la oss se på noen punkter som kan forklare hvorfor:
  1. Norge er et av verdens vanskeligste land å bygge vei i av flere grunner:
    - Det er veldig kuppert, noe som framtvinger en masse sprengning/masse-fylling
    - Vi har en masse fjell det er upraktisk å jevne med jorden, tuneller koster penger
    - Vi har også en og annen fjord eller elv, broer koster også penger.
    - Vi må ta hensyn til tele/frost-problemer 
  2. Norge er et langt og spredt befolket land, vi har altså en vanvittig veistrekning pr. innbygger. Hvis vi ser på befolkning / flate i Norge kontra land vi gjerne sammenligner oss med:
    - Norge 15 innbyggere pr kvadratkilometer
    - Sverige 22 innbyggere pr kvadratkilometer
    - Danmark 127 innbyggere pr kvadratkilometer
  3. Norge ligger på lønnstoppen i verden, for å bygge veier trenger man folk og disse folkene vil gjerne ha betalt (de grådige svina), noe som gjør at selve arbeidet også er dyrere her enn stort sett overalt ellers.
Å konkurranseutsette vedlikehold av vei var forresten helt genialt, da skulle alt bli billigere og bedre, ikke sant?
Jepp, men ikke ble det billigere og mange steder mistet man nødvendig kompetanse så resultatet ble faktisk dårligere veier.

Når det gjelder påstander om at veiavgiften ikke blir brukt til vei, så er det forsåvidt riktig, den går inn i statskassen på lik linje med alle andre inntekter staten har og fordeles derfra via statsbudsjettet, MEN:
I 2008 ble det innbetalt 7.9 milliarder i veiavgift mens budsjettet for bygging/vedlikehold av vei var på 15.42 milliarder, er det noen som vil at det skal kuttes ned til 7.9?Ikke? Så hva var det vi hylte for igjen?
Sverige har omtrent samme budsjett for vei som Norge, men omtrent dobbelt så mange innbyggere, vi bruker altså DOBBELT SÅ MYE PENGER PR INNBYGGER PÅ VEI SOM SVERIGE! 

Ok, da har vi fått på det rene at det muligens brukes en og annen krone på vei her i landet også, og at bensinen ikke er dyrere her enn andre steder, tvert i mot.
Men stadig vil folk ha mer (bedre og større veier) og betale mindre, så vi skal altså senke inntektene til statskassa og øke utgiftene? Hvor skal disse pengene hentes inn? Det sutres jo like høyt om for lite penger til alle andre sektorer, så hvem skal betale kalaset?
Og vær så snill; Kom ikke med "Det er bare å bruke av oljefondet"
For det første er ikke oljefondet den bunnløse pengesekken mange synes å tro at det er, for det andre vil vi sporenstreks få en overopphetet økonomi med tilhørende inflasjon hvis vi øker personlig kjøpekraft drastisk (kutt i avgifter) og samtidig pumper penger fra oljefondet inn i økonomien.
Og når oljefondet er tomt, hva da? Er det noen som tror vi har et oljefond til i ermet hvis vi legger oss på en økonomisk linje som kutter inntekter til statskassa i en sånn grad at vi spiser opp oljefondet?

Jeg hopper ikke av glede når jeg skal fylle bensin og ser at prisen har tippet 15,- jeg heller, men jeg begynner å bli mektig lei av all sutringen om at det er så fælt å bo her i Norge bl.a pga så skyhøy bensinpris når det ikke har rot i virkeligheten i det hele tatt.
Å sette seg inn i fakta er tydeligvis kjedelig, mye morsommere å skrike "Jeg vil ha mer, jeg vil ha mer"

Hvis noen planlegger en "Stopp Norge-aksjon" for å få til mye bedre støtteordinger for el-bil og bedre kollektivtilbud så skal jeg vurdere å skru av tenninga selv, inntil da betaler jeg det bensinen koster mens jeg drømmer om gode nok støtteordninger på el-bil til at jeg kan bytte ut den gamle Saaben med en  sånn for eksempel ;)

3 kommentarer:

  1. Heller denne Sturla
    http://www.teslamotors.com/models

    SvarSlett
  2. Hehe, nei, Roadsteren er noe av det morsomste jeg har kjørt, helt utrolig å kunne ha det så morro og være miljøvennlig på en og samme tid :)

    SvarSlett
  3. Hmmm, skulle nesten ha limt inn hele diskusjonen om ble om dette da jeg la det ut på FB....

    SvarSlett